PODBREZOVAN    11/2000

STRANA 3

logo ZP a.s.

STRANA

0

1 2 3 4 5 6

Reportaz


... spat na prehlad clankov

Z redakcnej posty

Podakovanie 

Dna 19. maja 2000 oslavi Detsky folklorny subor ”VALACH”, piate vyrocie svojho vzniku. Pri tejto prilezitosti dovolte vyslovit vam, nesmierne podakovanie za sustavnu pomoc od vedenia DFS a deti, ktore v nom posobia. Aj vdaka vasej pomoci sa nam darilo zabezpecit ucast nasich deti na roznych sutaziach, prehliadkach, festivaloch doma i v zahranici, a tymito podujatiami aspon z casti kompenzovat nesmiernu snahu a usilovnost clenov DFS, reprezentovat nas region na vysokej urovni. Vasa pomoc v case, ked vacsina podnikov v nasom kraji je na upadku a bojuju o prezitie, si zasluzi prinajmensom uctu a obdiv uz aj z toho titulu, ze popri svojej narocnej praci dokazete venovat pozornost rozvoju mladeze v oblasti sportu ako aj kultury. Podakovanie z celeho srdca patri aj Ing. M. Kurcikovi, Mgr. M. Zimovi, Ing. J. Krivanovi, Ing. J. Marcokovi, ako aj ostatnym clenom vrcholoveho manazmentu.zelo0011.jpg (8948 bytes)

Podakovanie by sme chceli adresovat aj riaditelke ZP REO s.r.o. Mgr. O. Molcanovej a celemu jej kolektivu, za vysokoprofesionalnu a odbornu pomoc pri zabezpecovani reklamnych materialov pri tejto slavnostnej prilezitosti. Zvlastne podakovanie patri aj fotografke I. Kardhordovej. Podakovanie patri aj riaditelovi ZP SPORT, a.s., V. Vanikovi, ako aj p. J. Daucikovi, za nenahraditelnu pomoc pri zabezpecovani prepravy DFS VALACH, na roznych podujatiach. Este raz vam z celeho srdca dakujeme.

Daniel Bartos
organizacny veduci DFS VALACH


... spat na prehlad clankov 

Koordinatorom celeho diania v spolocnosti je dispecer
Dvadsatstyri hodin v oddeleni dispecingu

zelk0011.jpg (7667 bytes)

Cinnost oddelenia dispecingu, ktore tvori sucast vyrobneho useku, ako nam povedal veduci tohto utvaru -, je zamerana na dve oblasti. Podnikovi dispeceri operativne riadia vyrobu a koordinuju pracu dispecerov v jednotlivych prevadzkach a oddelenie ma aj dvoch pracovnikov, ktorych poslanim je riadenie planovanych cyklickych oprav prepojenim vyrobnych prevadzok, strojarenskej vyroby a vypoctoveho strediska. Nas zaujimalo, ako vyzera pracovny den v podnikovom dispecingu:

Je nieco pred siestou hodinou, o niekolko minut sa zacina v nasej spolocnosti prva pracovna zmena, v nepretrzitej prevadzke zaroven konci nocna a tak je to aj v dispecerskom oddeleni, kde je pracovny rezim stvorcatovy.

zelj0011.jpg (6830 bytes)Sluzbu prebral Alexander Vataman. Zasada k dispecerskemu pultu a hned potom ako zaznie zvuk sireny signalizujuci zaciatok pracovnej zmeny, zacina sa dopravny dispecing. Prvy je zamerany na kolajovu dopravu. Poziadaviek je dnes menej a tak trva necelych pat minut. Dispecer sa pusta do pripravy hlasenia o priebehu vyroby za uplynulych dvadsatstyri hodin. Vzapati uz zadava do pocitaca udaje vyplyvajuce z uloh na dnesny den. Medzi tym stale vyzvanaju telefony. Raz je to poziadavka z taharne rur 2 - ide o malu poruchu, nastastie nie je to nic vazne a onedlho prevadzkovy dispecer informuje, ze opat je vsetko v poriadku. Nasleduje poziadavka na odvoz vzoriek. Neoddelitelnou sucastou zabezpecovania cinnosti podnikoveho dispecingu je totiz aj prevadzka dispecerskeho vozidla.

zeli0011.jpg (6755 bytes)Dnes dopoludnia za jeho volantom sedi Vlastimil Bercik, s ktorym sa dispecer prostrednictvom vysielacky kontaktuje a dava mu prikaz na zabezpecenie potrebnych uloh. Blizi sa deviata hodina. Bezny den s pripravou na pravidelny hlavny podnikovy dispecing, ktoreho ucastnikmi su vsetci veduci vyrobnych i obsluznych prevadzkarni spolocnosti. Otvara ho a ucastnikov oboznami s udalostami ostatnych dvadsatstyri hodin. Slovo prebera Ing. Frantisek Durcenka, veduci dispecerskeho oddelenia, ktory zhodnoti vyrobu predchadzajuceho dna a nasleduju hlasenia veducich jednotlivych prevadzkarni. Z dispecingu sa dozvedame, ze porucha na taznej stolici, ktora sa vyskytla pocas uplynulych hodin, bola odstranena, vyskytol sa jeden uraz, nie je to vsak nastastie nic vazne. Neboli vznesene ziadne mimoriadne poziadavky. Je devat hodin dvadsat minut, ked A. Vataman dakuje ucastnikom dispecingu a vypina pult. Nasleduje zabezpecovanie operativnych uloh, telefonaty a poziadavky na sofera dispecerskeho vozidla. O desiatej je opat dopravny dispecing so zameranim na automobilovu dopravu. Priestor pre zastupcov prevadzkarni na poziadavky z automobilovej dopravy na nasledujuci den. O dvanastej sa kona dopravny dispecing opat a tu sa dozvedaju, ci budu ich poziadavky splnene. Dispecer zasada k pocitacu, sleduje vyrobu, dodavky, spotrebu materialov, surovin potrebnych pre nepretrzitu vyrobu, kontroluje nakladky ... kedze jeho poslanim je operativne riadenie vsetkych cinnosti zabezpecujucich chod spolocnosti z jedneho miesta, musi ziskat informacie o celom diani. Medzitym vybavuje mnozstvo telefonatov a vysiela dispecerske vozidlo tam, kde je to potrebne. Pracovnu zmenu konci vyplnenim pravidelneho hlasenia a konstatovanim, ze dnesna dopoludnajsia zmena bola pokojna a prebehla bez mimoriadnych udalosti.
zelh0011.jpg (6922 bytes)
To si uz podava ruku s kolegom – do poobednajsej zmeny nastupuje Ing. Jozef Giertl. Prebera sluzbu a otvara dopravny dispecing. Nasleduju poziadavky na kolajovu dopravu. Oboznamuje sa s udajmi v pocitaci a uz sa hlasia dispeceri z vyroby, aby konstatovali aky je momentalny stav prevadzkarne. O chvilu , tak ako dispecer v dopoludnajsej zmene, ziskava celkovy prehlad nielen o tom, aka je vsadzka v oceliarni, kolko tavieb odliali, kolko budu liat, aka bude akost, stav zasob, prijem srotu..., ale zmapovane ma vsetky udaje o vyrobe v spolocnosti. A opat dopravny dispecing... a tak to ide dokola.
zelf0011.jpg (13230 bytes)

Aj dnesne popoludnie je kludne, poznamenane niekolkymi vyjazdmi dispecerskeho vozidla, v ktorom sa o osemnastej hodine menil sofer. Teraz ho riadi Jozef Stulrajter. V popoludnajsich hodinach a v nocnej zmene toto vozidlo sluzi aj na dovoz ci odvoz toho – ktoreho odbornika v pripade havarie, resp. pracovnika podla poziadaviek prevadzkarni. Den bol velmi horuci, na toto rocne obdobie az netypicky a k veceru sa zacali zbierat cierne mracna. Stmieva sa prilis skoro, zacina lejak, biju hromy blesky. Chod vyroby to vsak nijako nenarusi, vsetko pokracuje ako v bezny den. Vdaka tomu aj po druhej pracovnej zmene podnikovy dispecer do hlasenia zaznamenava len bezne udaje. zeld0011.jpg (8292 bytes)

Nastupuje nocna zmena a za pult zasada Peter Bartos (sluzobne treti najstarsi dispecer, ktory pracuje dvadsatsest rokov vo VDO, z toho 13 rokov je podnikovym dispecerom). Noc sa zacina tak, ako dve predchadzajuce zmeny, dopravnym dispecingom. Predpokladam, ze v noci uz telefony nedrncia tak casto ako v predchadzajucich hodinach, ale mylim sa. Na moju poznamku, ze to tu vyzera niekedy ako v telefonnej ustredni, pan Bartos dodava, ze kolkokrat ide aj o rozne zbytocne a casto i anonymne telefonaty. Veduci zmeny z oceliarne upresnuje cas prestavovania liaceho programu. Pripravy na liatie kruhu priemeru 150 mm si vyzaduju svoje. Predpokladany cas prvej tavby je okolo stvrtej. Aj noc je nastastie kludna. Nic mimoriadne sa nedeje, cas bezi a uz je opat rano. Je tristvrte na pat a z jednotlivych vyrobnych prevadzkarni opat hlasia priebeh pracovnej zmeny. Nocna sa chyli ku koncu a dispecer, tak ako jeho predchodcovia, vyplna na zaver hlasenie. Je tu rano a kolotoc sa opat zacina ...
Dvadsatstyri hodin v oddeleni dispecingu dnes prebehlo bez vynimocnych udalosti, bez vacsich problemov. Nie je to vsak vzdy tak. Nasi dispeceri musia byt pohotovi aj v inych, niekedy vynimocnych situaciach, ktore si vyzaduju okamzitu a spravnu reakciu.
zelg0011.jpg (5754 bytes)

Jan Grec v podnikovom dispecingu pracuje od roku 1974 a spomienok ma neurekom. V nasom rozhovore spomina na rok 1974, kedy zastihla podnik velka povoden. On spoza dispecerskeho pultu organizoval zabezpecovanie mechanizmov na tvorbu hradze proti zaplaveniu rurovne a profilovej trate. Spomina na poziar vo valcovni rur – “... boli to krusne chvile. Ale, zazil som aj paradoxne situacie - napr. v roku 1986, ked clen zavodnej straze zavolal na dispecing, ze kradnu rury. Nasiel ich pripravene na energomoste nad Bystriankou. Dal som prikaz rury odniest, kedze boli prilis dlhe, nebolo to mozne splnit. A to bolo stastie, pretoze pri presetreni som sa dopatral, ze nejde o ziadnu kradez, ale rury si energetici pripravili na rozvod pary do noveho zavodu”. zele0011.jpg (11582 bytes)

Igor Motycka je podnikovym dispecerom od roku 1972 a na otazku, co mu najviac utkvelo v pamati za tie roky odpovedal: ”Povoden v 1974 bola sice velmi smutnou udalostou, ale som hrdy na to, ze som mohol pomahat a podielat sa na riadiacich pracach prostrednictvom dispecingu. Najvacsim zadostucinenim pre mna bol okamih, ked vtedajsi podnikovy riaditel Ing. Anton Kolenicka a veduci vyroby Ing. Jan Greschner vyzdvihli nasu pracu a oznacili ju za perfektne zvladnutie organizacie prace pocas povodne. Bol som velmi mlady a povazoval som to za velky uspech”.
Moja navsteva pracoviska oddelenia dispecingu konci poznanim, ze ide skutocne o velmi narocnu pracu. Poslanim dispecera nie je len koordinacia cinnosti vo vyrobnom procese a vytvaranie podmienok pre plnenie uloh v spolocnosti. Praca dispecera si vyzaduje cloveka so sirokym spektrom znalosti. Popoludni, v noci, pocas sviatkov a v sobotu, nedelu prebera zodpovednost najvyssieho veduceho pracovnika dispecerskeho riadenia celej spolocnosti. Pri rieseni mimoriadnych situacii je podnikovy dispecer casto osobou, na ktorej rozhodnutie vsetci cakaju a neraz je sucastou aj hra o ludsky zivot.

zelc0011.jpg (8980 bytes)

Za dispecerskym pultom taharne rur 2 dnes sedi Lubomir Dolinsky, jeden z patdesiatich styroch prevadzkovych dispecerov, ktorych riadi centralny podnikovy dispecing.


... spat na prehlad clankov 

Balonkari nad Balatonom

V dnoch 24. – 28. maja 2000 sa uskutocnila v Madarsku medzinarodna porovnavacia sutaz vykonnosti pilotov teplovzdusnych balonov. Medzi pilotmi z usporiadatelskej krajiny, z Nemecka a Talianska sa sutaze zucastnili aj reprezentani Slovenska, z Klubu balonoveho lietania zo ZP SPORT, a.s. Nasu posadku tvorili Anna Nociarova, Karol Slabak a Jozef Durcik. Anna Nociarova nam o priebehu povedala: ” Sutaz bola zamerana na taktiku letu ponad Balaton a tomu bolo prisposobene technicke zabezpecenie i sposob lietania. Nasa posadka, ktora si pocinala ako jedna z najlepsich, preletela ponad Balaton 4 - krat a vzdy uspesne naletela predpisane body.”


PODBREZOVAN    11/2000

STRANA 3

logo ZP a.s.

STRANA

0

1 2 3 4 5 6