~ Jedálne lístky ...
Články z čísla: 20/2016 | |
PDF verzia |
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: [Železiarne Podbrezová a.s.]
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Stratégia zlepšovania kvality produktov a služieb zlepšovaním organizácií 2017 – 2021
- výnimočnosť – podporovanie systémového prístupu k dosahovaniu výnimočnosti organizácie z hľadiska kvality poskytovaných produktov a služieb, - manažérstvo kvality – ide o podporovanie zlepšovania kvality produktov a služieb zlepšovaním organizácií pomocou samohodnotenia a benchmarkingu, - konkurencieschopnosť – podnecovanie a podporovanie organizácií k neustálemu zlepšovaniu. V návrhu stratégie zlepšovania kvality sú definované štyri prioritné oblasti, ktoré vychádzajú z analýzy súčasného stavu v zlepšovaní kvality. Tu sa odrážajú predstavy a požiadavky zainteresovaných strán, čo by malo slúžiť na dosiahnutie strategických cieľov. Keďže s implementáciou stratégie zlepšovania kvality sa počíta od roku 2017, budú konkrétne kvalitatívne ciele a opatrenia v každej oblasti dopracovávané. Ide o : - zlepšovanie organizácií, čo znamená podporovanie zavádzania komplexného manažérstva kvality, - zvyšovanie kultúry kvality, hlavne podporovaním a propagovaním hodnôt a princípov výnimočnosti a zásluhovosti a udeľovaním cien za kvalitu, - identifikácia príležitosti na zlepšovanie, ide o samohodnotenie a rozvíjanie benchmarkingu, - spolupráca so zainteresovanými stranami, ide o implementáciu stratégie a organizovanie spoločných iniciatív s cieľom zlepšenia kvality produktov a služieb. Nedá sa to dosiahnuť len aktívnou činnosťou, účasťou a spoluprácou so zainteresovanými stranami vo verejnom, ale aj súkromnom sektore. Predmet činnosti, resp. aktivity jednotlivých aktérov majú svoje špecifické hodnoty, potreby a požiadavky. Je samozrejmé, že na ich dosiahnutie bude voliť každá zúčastnená strana rozdielne spôsoby napĺňania prioritných oblastí. V konečnom dôsledku všetky aktivity súvisiace so zlepšovaním kvality majú lokálny, čiže subjektívny charakter, keďže vychádzajú z vnútra organizácie a sú jej výsostne slobodným rozhodnutím. Za každou organizáciou – či už vo verejnom sektore na úrovni ústrednej štátnej správy, orgánmi a organizáciami územnej samosprávy..., až po firmy a iné obchodné spoločnosti, sú ľudia, na ktorých neustále zlepšovanie stojí, ale aj padá v prípade nedostatočného pochopenia alebo nezáujmu zo strany vedenia. Stratégiu zlepšenia kvality vytvára príležitosť identifikovať a učiť sa od tých, ktorí sú v zlepšovaní kvality produktov a služieb, zlepšovaním organizácií ďaleko vpredu, na ceste k výnimočnosti. A tu stojí za úvahu zamyslieť sa nad otázkou: Čo sa dialo doteraz s kvalitou? Spoločnosti, ktoré chceli obstáť v konkurencii na trhu so svojimi výrobkami, resp. poskytovanými službami, museli už dávno (ŽP a.s. v roku 1991 certifikácia systému kvality podľa API Q1) absolvovať proces, ktorý je plánovaný na prijatie a predloženie na rokovanie vlády SR. Železiarne Podbrezová predbehli dobu vybudovaním, udržiavaním a neustálym zlepšovaním systému manažérstva kvality podľa noriem ISO 9001:2008, VDA 6.1, API Q1, ISO/TS 16949:2009 minimálne o dvadsať rokov, to isté sa týka certifikátov na svoje výrobky od renomovaných kontrolných a dozorných spoločností.
Autor (zdroj): Ing. Jozef Turis, vedúci odboru riadenia kvality | ||||||